6 Mart 2013 Çarşamba

Öykü yazmak için 10 emir

Öykü yazmak Selim İleri'nin tabiriyle hala naif bir uğraş. Bu uğraşın içinde olan öykü yazarlarına Horacio Silvestre Quiroga Fortez'den öykü yazma tekniklerini de içeren 10 maddelik bir rehber. İncelemenizi öneririm.

Fortez'den öykü yazarlarına öykü yazmak için 10 emir
Öykü yazma teknikleri konusunda en çok önemsediğim ve okuyanına önemli ipuçları veren 10 maddelik bir öykü haritası buldum. Kendisi de bir öykü yazarı olan ve edebiyat tutkunlarının internetteki uğrak mecralarından biri olan Yekta Kopan'ın Fil Uçuşu adlı bloğunda rastladım ona. Semih Aközlü çevirisiyle Horacio Silvestre Quiroga Fortez tarafından yazılan bu Kusursuz Bir Öykü Yazarı İçin 10 Emir, yazarın anlatımıyla sadece öykü yazarlarına değil okuyucusuna da rehberlik ediyor. Öykü yazmaya gönül verenlere küçük ama yerinde ipuçları veren bu on madde sayesinde öykü yazma serüvenimiz daha da keyifli hale geliyor.

Duygularının akışına kapılma

Yazma aşamasında, yazım aşamasında girilen ruh halini ve dile yönelik önerilerin bulunduğu 10 emirde benim en çok ilgimi çeken dokuzuncu madde oldu. Bu maddede Fortez, "Duyguların akışına kapılarak yazma. Bırak silinsinler, ama sonra hepsini aklına getir. Bundan sonra duyguları yeniden canlandırabilecek gücün kalmışsa, zaten yolu yarılamışsın demektir." deniyordu. Kanımca yazarın duygularına esir olmasındansa aklı ile metnine hükmedip duygularını kelimelerle harmanlamasını öğütlüyordu.

Öykü ve roman arasındaki fark

Fortez, sekinci maddede ise yazarın, kahramanlarını öykü boyunca tutarlı bir şekilde var etmelerini ve okuru aldatmamasını öğütlüyordu. Ayrıca yine aynı maddede öykü ile roman arasındaki ayrıma dikkat çekerek öyküyü laf kalabalığından arınmış roman olarak nitelendiriyor. Öykü yazarından da bu gerçeği mutlak olarak kabullenmesini istiyor. 
Fortez'in Kusursuz Bir Öykü Yazarı İçin 10 Emir'ini okumanızı öneririm.

0 yorum:

Yorum Gönder

BlogOkulu Gadgets